woensdag 25 mei 2011

Vegetarische biefreepjes met mango, komkommer en kokosrijst

Onderstaand gerecht heb ik gemaakt naar een recept dat komt uit het boek Oosters Vegetarisch van Jolande Burg die ik een aantal weken geleden heb gekocht. Ik heb er inmiddels al een stuk of vier recepten uit geprobeerd, maar dit is tot nu toe echt mijn favoriet! Vooral de dip/saus erbij is om te smullen.


Vegetarische biefreepjes met mango, komkommer en kokosrijst

Voor de marinade:
2 el lichte sojasaus
1 el citroensap
1 teentje knoflook, geperst
1 el gemberwortel, geraspt

4 el arachide olie om te bakken
1 pakje braadlapjes naturel van de Vegetarische Slager (oorspronkelijk recept zegt sojabief van de toko, maar die had ik niet voor handen)

Voor de kokosrijst:
200 ml kokosmelk
500 ml water
1 stengel citroengras
2 tl zout
250 gr rijst

Voor de saus:
1 rood pepertje, fijngesneden
1 teentje knoflook, geperst
1 el geraspte gemberwortel
2 el lichte sojasaus
2 el gembersiroop
2 el limoensap
2 el arachide olie
1 el koriander, fijngehakt
1 el Thaise basilicum, of munt, fijngehakt.


1 komkommer
1 rijpe mango


Meng alle ingredienten voor de marinade.

Snijd de braadlapjes in reepjes en leg deze circa  4 uur in de marinade. Breng de kokosmelk,  het water, het citroengras en het zout aan de kook. Voeg hier de rijst aan toe en laat zolang koken als de verpakking aangeeft.

Roer alle ingredienten voor de saus bij elkaar.
Trek lange linten van de komkommer ter garnering, en snijd hem daarna in plakjes. Schil de mango, en snijd deze in dunne plakes. Bak in de arachide olie de uitgelekte, vegetarische reepjes bruin en krokant. Serveer met de mango komkommersalade, de rijst en de saus.

5 opmerkingen:

  1. Wat ziet dit er ontzettend lekker uit zeg!! En het bord is ook zo mooi opgemaakt...echt geweldig!!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hhmmm this looks so yummyyyy! I'm hungry :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmmm yammie...ik geloof dat ik weet, wat er morgen bij ons op het menu moet staan. Wat een prachtig opgemaakt bord, om te smullen!!!

    En wat zijn de wanden in de keuken mooi geworden! Wat een heerlijk sfeertje, wat zal je er van genieten...en terecht!

    Liefs, Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet dit er heerlijk uit, Dani !
    Je keuken is prachtig geworden, zie ik daar een SMEG koelkast, mijn favoriet, mijn keuken was te klein om eentje te plaatsen, zou niet tot zijn recht komen, heb nu eentje ingebouwd.
    Groetjes,
    Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een fijn kookboek is het toch en wat ziet het er heerlijk uit. Het water loopt mij in de mond. Die braadstukjes zijn een goed alternatief!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis