zaterdag 21 mei 2011

IJskruid

IJskruid..ik had er nog nooit van gehoord totdat ik de nieuwsbrief ontving behorende bij de wekelijkse boodschappenlijst die je kan invullen bij De Keukentuin. Een biologisch bedrijf die ik al eerder heb genoemd in mijn vorige bericht. Wekelijks bestel ik daar nu mijn biologische boodschappen en ik ontdek zoveel leuke nieuwe dingen zoals raapsteel... heel erg, ik had het echt nog nooit gegeten... Eindelijk heb ik Thaise Basilicum, en staat er Lieve vrouwe bedstro in een pot te wachten tot ik meidrank kan maken.

Maar zo ook dus IJskruid.. Een grappige plant, deze lijkt net gewassen te zijn met allemaal water druppeltjes, maar nee, dat hoort bij de plant! Het zijn allemaal kleine glinsterende blaasjes, en hieronder bevinden zich klieren, die natriumcarbonaat (=soda) uitscheiden.
Oorspronkelijk komt de plant uit Zuidwest Afrika, dus dat maakt de naam van de plant nog aparter :-)

De smaak is licht ziltig en je kan het gebruiken in salades rauw, maar je kan het ook verwerken zoals je meestal met spinazie doet (koken/roerbakken).


Ik heb er een salade van gemaakt met kleine stukjes rode ui, walnoten, biologische grie (halfzachte geitenkaas) , komkommer en een frisse dressing van olijfolie, azijn en kruiden. Zeker een aanrader deze IJskruid, het is lekker knapperig met een eigen, maar niet overheersende, smaak.

19 opmerkingen:

  1. Wat ziet dat er apart uit. Maar de salade lijkt me weer heerlijk. Geitenkaas is toch al een favoriet. En de rest ook wel.

    Groetjes Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lekker gezond bordje vol zie ik daar...

    Nooit in het echt gezien dat Ijskruid, weet wel dat het rechtstreeks familie is van de Ijsbloem.

    Waarom zit er nou niet zo'n De Keukentuin in mijn omgeving.

    Voor Thaise Basilicum(Horapa)geen probleem, die haal ik grote verse bossen, dagelijks direct overgevlogen uit Thailand bij http://www.amazingoriental.com/ zitten door heel NL
    voor in mijn Thaise gerechten.
    Alhoewel dat kruid al enkele weken uit Vietnam komt,
    omdat er op de Thaise kruiden 'n soort schimmel was waargenomen, niet schadelijk voor de mens maar wel voor onze tuinbouw.
    Als ik de Horapa en Koriander verwerk moet ik altijd op wat blaadjes en steeltjes kauwen....zo heerlijk die smaken.

    Zal mijn ogen eens de kost geven(doe ik altijd al voordat ik ga eten)als ik in de winkels ben.

    Bedankt voor het delen!!

    Fijn weekend!
    Liefs,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er ook nog nooit van gehoord maar het ziet er echt heerlijk uit!!
    fijne zondag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog nooit van gehoord, maar die salade ziet er echt heerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat ziet er een overheerlijke salade uit!

    Fijne zondag
    Lieve groet Michelle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo dat ziet er lekker uit
    ik heb er zelf nog nooit van gehoord wat apart
    en als je dan maar weet wat je ermee moet
    maar dit lijkt me wel lekker
    gr sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Van ijskruid heb ik ook nog nooit gehoord en raapsteel heb ik ook nog nooit gegeten hoor!!! Je recept ziet er wel heel lekker uit!

    Een fijne zondag! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ok, nu heb ik daar zin in en ze hebben dat niet in den delhaize....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dit er lekker uit! Heb nog geen ontbijtje gehad en het water loopt in m'n mond...! Lekker!

    Groetjes en een fijne zondag! Ilona

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat ziet er heerlijk uit. Ik had er ook nog nooit van gehoord maar het is een apart plantje! Eet smakelijk, groetjes Peggy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat ziet er lekker uit !!
    Maar je kom met tijm is ook
    prachtig hoor !!
    Je keuken trouwens ook
    heb wat zitten neuzen op
    je blog toen ik een foto
    van de keuken zag !
    Fijne zondag
    groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb ik ook nog nooit van gehoord maar wat ziet je salade er heerlijk uit...zou er zo een hap van nemen.

    Liefs en een fijne zondag,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er heerlijk uit, had er ook nog nooit van gehoord,..
    Groetjes en fijne dag! Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lekker hoor! Weer iets nieuws om te proberen. Ik wil sowieso nog even zeggen dat ik altijd van je verhalen over lekker eten geniet. Ik heb gisteren toevallig jouw recept van Socca gemaakt. Heerlijk! Ik die website van de Keukentuin zeker even bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Eehm... ik bedoel: Ik ZAL die website etc.. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dir ziet er heeeeeeerlijk uit !
    Lieve groet ♥RINI♥

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Kwam hier via Kruidwis op je weblog, ook ik wist niet dat je het kon eten. Leuk! Zie nog meer leuke dingen in je archief staan. Heb nu geen tijd maar kom zeker even terug om verder te lezen. Een goede zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik heb het vandaag gekocht bij Zorgboerderij de Naoberhoeve te Echten, Drenthe en zocht via de digi-snelweg een recept!
    Bedankt ik ga je recept maken.
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  19. I got here much interesting stuff. The post is great! Thanks for sharing it! Olijfolie eerste persing kopen

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis