zaterdag 1 oktober 2011

Gemarineerde buffelmozzarella met tomaten

Dit recept komt wederom uit mijn favorieten kookboek van dit moment: Plenty! En ondanks dat ik echt mijn best doe te minderen met zuivel, en uitsluitend biologische zuivel koop vind ik dat toch echt heel erg moeilijk. De meeste vegetarische gerechten zijn nu eenmaal vaak met kaas of room. Ik denk dat ik ons gebruik al zeker heb gehalveerd, het hoeft ook allemaal niet in 1 x, dus zo nu en dan genieten we extra van een stukje kaas.
De buffel mozzarella die ik voor dit gerecht heb gebruikt is van een goede kwaliteit en dat is ook echt te proeven én nodig voor een gerecht als dit.

De borden zijn van Wedgewood en vond ik deze zomer op de Brinkmarkt in Annen. Meestal val ik voor het creme kleurig Maastrichtse servies, maar deze vond ik echt onweerstaanbaar. Zo mooi!


Gemarineerde buffelmozzarella met tomaten
250 gr biologische buffel mozzarella
zeer rijpe kleine tomaatjes of twee grote tomaten, naar behoefte
Marinade:
½ tl venkelzaad
geraspte schil van 1 citroen
15 basilicumbladeren, gesnipperd
2 tl fijngehakte oregano
2 tl goede kwaliteit olijfolie extra vergine (+ extra om te besprenkelen)
2 tl raapzaadolie (heb ik zelf niet gebruikt)
1 teen knoflook, fijngehakt
½ tl zeezout
zwarte peper

Maak eerst de marinade, strooi het venkelzaad in een kleine koekenpan en rooster ze op een hoog vuur tot ze springen. Schud ze in een vijzel en maal ze met een stamper grof. Doe het zaad in een kom en voeg de overige ingrediënten toe.
Breek de mozzarella met de handen open, of in brokken. Besmeer ze met de marinade en zet weg voor 15-30 minuten.

Snijd de tomaten voor het serveren in partjes (kleine tomaatjes halveren) en verdeel ze met de mozzarella over de borden. Besprenkelen met de extra olijfolie en dien op.

Serveren met lekker knapperig wit (stok)brood.

7 opmerkingen:

  1. Jammie.....heerlijk zeg! Ik ben dol op mozzarella met tomaatjes.....lekkere combinatie!
    Fijn weekend en groetjes van Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. yummie ziet er heerlijk uit zeg ....fijn weekend lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk mozzarella! ziet er ook heel erg uitnodigend uit op het prachtige bord!
    Ik las het net van Gijs. Sterkte hoor met elkaar het is altijd moeilijk om op zo'n manier afscheid te moeten nemen.
    lieve groetjes
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mmm lekker... maar dat bord is schattig!
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ziet er heerlijk uit! Zeker op dat prachtige bord :)
    O en ik las ook net over het verdriet over Gijs, meid wat ging het toch snel. Het was een prachtig beestje zie ik op je foto.
    Groeten, Corine(THUIS)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat ziet dat er heerlijk uit......een juiste combinatie met ingrediënten van goede kwaliteit....dat moet lekker zijn!
    En dan ook nog eens gepresenteerd op zo'n prachtig bord.....het oog wil ook wat
    ....jou foto's kunnen zo geplaatst worden in een kookboek.

    Bedankt voor het delen van dit alles!!!

    Fijne zondag en lieve groeten,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis