dinsdag 17 april 2012

Spicy pinda-hoisin noodles met tofu en broccoli

Het tweede gerecht dat mijn zus en ik hebben gekozen uit het kookboek Quick-fix Vegan  van Robin Robertson. En alhoewel het boek moet bestaan uit gerechten die binnen 30 minuten of minder klaar zijn was dat bij dit gerecht bij mij in ieder geval niet zo. Als je alles nog moet snijden dan komen er nog wel behoorlijk wat minuten bij. Maar het was zeker de moeite waard. Weer eens een pinda saus op een andere manier, en erg lekker!

Spicy pinda-hoisin noodles met tofu en broccoli
300 gram mie
¼ cup pindakaas (die van Albert Heijn vinden wij het lekkerste)
2 el hoisinsaus
2 el sojasaus
2 el rijstazijn
1 el Thaise Chilisaus
1 el agavesiroop of ahornsiroop
1 tl sesamolie
klein beetje groentebouillion 
1 el zonnebloemolie
340 gr tofu, uitgelekt en in blokjes gesneden
zou en peper
3 lente uitjes gesneden
2 teentjes knoflook, geperst
1 tl geraspte gember
broccoli, in kleine roosjes gesneden
1 flinke wortel, in dunne plakjes
2 el gehakte pinda's

Zet de mie op met kokend water.
Terwijl de mie kookt voeg je in een steelpan samen: pindakaas, hoisinsaus, sojasaus, rijstazijn, chilisaus, agavesiroop/ahornsiroop en sesamolie. Goed roeren en voeg zoveel bouillon toe dat het een romige saus wordt. Warm maken op een laag pitje.
Bak de tofu in een grote steelpan of wok goudbruin, dit duurt ongeveer 8-10 minuten. Kruiden met zout en peper. Voeg vervolgens de lenteui, knoflook en gember toe en  roer alles nog een minuut door.
Ongeveer 3 minuten voordat de mie klaar is met koken voeg je de broccoli en de wortel toe.
Giet af en roer goed door elkaar samen met de pindasaus en de tofu.
Garneer met de gehakte pinda's.

3 opmerkingen:

  1. Ziet er heerlijk uit! En het zal vast gesmaakt hebben, dat weet ik wel zeker eigenlijk!
    De lekkerste pindakaas vind ik de biologische van Albert Heijn! Mmmm... met stukjes noot, niet te droog en niet te smeuïg, precies goed eigenlijk!

    Lieve groet, Marjolijn

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ziet die er lekker uit! Ik denk dat ik maar even naar de toko moet! hihi
    Dank je wel voor het recept!
    fijne avond
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm dat ziet er erg lekker uit, ik denk dat ik dat ook maar eens ga proberen! Dank je voor het recept!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis