zondag 6 november 2011

Pompoen, zoete aardappel en linzen stoofpot

Het oorspronkelijke recept zag ik van de week op de BBC bij Nigel Slater. Ik heb er echter mijn eigen draai aangegeven en nog andere ingredienten toegevoegd die ik had liggen.


Pompoen, zoete aardappel en linzen stoofpot
-1 grote ui, of 2 kleine 
-2 teentjes knoflook
-1 winterwortel
-halve pompoen (ik heb flespompoen/butternut squash gebruikt)
-1 grote zoete aardappel
- 1 rode paprika
-7 kleine aardappeltjes
-150 gram Le puy linzen
-750 ml groente bouillon
-rozemarijn (ik heb gedroogde kruiden gebruikt, naar smaak)
-2 laurierblaadjes
-2 el rode wijnazijn
-handje gesneden peterselie

Snijd de ui in halve ringen, mag grof. Aanbakken in een pan met dikke bodem, zo'n 15 minuten tot ze zacht en goudkleurig zijn. Maak de wortel en de parpika ondertussen schoon, snijd in stukken en voeg deze aan de uien toe.
Snijd de knoflook in dunne plakjes en voeg deze samen met de rozemarijn aan de uien toe.
Wanneer alles mooi aangebakken is voeg je de linzen toe en 500 ml van de bouillon. Breng aan de kook en laat het zo'n 45 minuten pruttelen.

Maak de zoete aardappel schoon en snijd in stukken, snijd de schoongemaakte pompoen, ontdaan van zaden in grote stukken. Halveer de aardappeltjes (ik heb ze in schil gebruikt). Voeg alles toe aan de stoof en zorg dat alles nét onder het vocht zit. Dit is ook het moment om het op smaak te brengen, voeg zout, peper, rode wijnazijn en peterselie toe (bewaar wat voor de garnering). Alles doorkoken tot het mooi zacht, maar nog wel heel is.

En dan een geweldige tip die ik zéker vaker ga gebruiken: neem als alles klaar is, twee grote scheppen met een soeplepel uit de stoof en stop in de keukenmachine, voeg het restant van de bouillon toe en maal alles fijn tot een zachte creme. Voeg dit weer toe aan de stoof. Dit maakt de stoofpot lekker romig en smeuig, dit ga ik zeker vaker doen, bv bij curries ed.


Een aantal maanden geleden overigens een film gezien gebaseerd op het leven van Nigel Slater, de film heet "Toast" , een must see voor iedereen die van koken houdt en Helena Bonham Carter als actrice waardeert.

6 opmerkingen:

  1. Een heerlijke gezonde en voedzame stoofpot voor de koude herfstdagen die we zeker gaan krijgen....
    ook al zijn die op dit moment zeer zacht te noemen voor de tijd van het jaar.

    Bedankt voor het delen!

    Lieve groeten,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me een heerlijke stoofpot, vooral met koud weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit. Zo mooi gefotografeerd dat ik het bijna ruik..

    Ik wens je een fijne week.
    Liefs,
    Rozmeen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het ziet er heel erg lekker uit en je hebt het prachtig op de foto gezet!

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Dani,

    De film 'Toast' is inderdaad de moeite waard om naar te kijken. Ik vind het boek echter veel beter! Ken je het boekje 'Eating for England'? Dat is ook een aanrader.

    Je gerecht ziet er heerlijk uit! Dat zal vast en zeker goed gesmaakt hebben.

    Fijne avond,

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Dani,

    Leuk dat je volger bij me bent geworden.
    Jij hebt dus gedaan waar wij nog van dromen!
    Ik ga lekker lezen op je blog.

    Groet, Angelika

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis