woensdag 22 december 2010

Yule

Vele decoraties, tradities en gedachtes die mensen uitvoeren met kerst heeft zijn oorsprong in een veel ouder feest, namelijk het oeroude Yule.
Met Yule wordt de hergeboorte en de terugkeer van de zon gevierd en valt altijd tussen 20 en 22 december. De langste nacht van het jaar valt in Yule en dan danken we voor de terugkeer van het licht.  Het is de tijd om terug te kijken naar alle mooie dingen van het afgelopen jaar en dit te vieren met  vrienden en familie.

Andere benamingen voor Yule zijn joelfeest, midwinternacht, of wintersolstitium. Het is een heel oud gebruik om dit te vieren en het huidige christelijke kerstfeest heeft veel gebruiken hieruit overgenomen.
Echte Yule symbolen zijn dennentakken, hulst, maretak, haardvuren, kransen, kaarsen en een versierde dennenboom met lichtjes. Traditie was het om het huis te decoreren met groen..


Een zeer oude Yule traditie is het Yule blok (stronk). De dag voor Yule werd een groot stuk vers hout gezaagd en ceremonieel naar binnen gedragen. Het blok werd tijdens yule in de haardplaats gelegd en besprenkeld met olie ,  zout en wijn. Het blok werd vervolgens aangestoken met een flinter van het Yuleblok van vorig jaar door de jongste maagd. In andere tradities was de moeder die deze eer kreeg. De overblijfselen van het Yule blok zouden de familie beschermen tegen kwade invloeden het komende jaar. Vandaar dat ze zorgvuldig bewaard werden. Het soort hout, de manier waarop het brandde waren van grote invloed. Door de eeuwen heen is het Yule blok kleiner geworden en meestal van Eikenhout. Het blok werd versiert met hulst en dennentakken en met kaarsen op tafel gezet voordat het aangestoken werd in de haard. Tegenwoordig is het blok vervangen voor een taart of cake in de vorm van een stronk, versiert met suiker hulstblaadjes en rozen.



Ik vind de oude paganistische vieringen enorm fascinerend, vooral om te zien hoeveel er nog aan gebruiken uit die oude religies zijn overgebleven in ons huidige bestaan. Ondertussen geniet ik van alle kleine lichtjes en ben ik heel erg blij dat we de langste nacht weer hebben gehad!

22 opmerkingen:

  1. Wat een leuke weetjes,dat van het hout aansteken spreekt mij wel aan,ik hou daar wel van.
    En eeehhh GEEN TAART !!! wat is is dat dan toch...nee echt eiken in flammen op laten gaan hoor,prachtig.
    Ik heb een haard dus het zo zo kunnen.

    Bedankt voor je leuke uitleg,weer iets bijgeleerd.

    Groetjes Dicky Marie.

    DE LORELEI BROCANTE.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dani,

    Leuk om over Yule te lezen. Mooie sfeervolle foto's van je huis!

    Gezellige feestdagen voor jou en je familie!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi en boeiend, leuk om te lezen en ng leuker om fotos te kijken haha
    Fijne kerst meis!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er prachtig uit, mooie sfeer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om even over yule te lezen , ik wist hier eigenlijk niets van , wel een mooi idee van de stronk.

    En wat heb jij weer prachtige sfeerfoto's geplaatst, zoveel rust en zoveel warmte straalt hier van af , echt super mooi !

    Nou geniet van de kerstdagen en to de volgende keer,
    lieve groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat mooi om te lezen en wat heerlijk dat de kortste dag weer is geweest. We gaan weer vooruit! Als is het hier vandaag wel erg donker weer...
    Bedankt voor je mooie verhaal en prachtige foto's, lieve groet Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is leuk om te weten. van het kerstfeest hoe wij dat vieren begreep ik al niets!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hé ! merci voor deze info ! ik zet er gelijk een linkje voor op mijn blog !
    En ik vier liever dit dan kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ziet er gezellig uit, fijne Kerst

    Gr Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om over Yule te lezen. Heel bijzonder dat wij nog steeds bepaalde traditie's in eer houden.
    Fijn kerstfeest!

    groetjes Yvet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit is echt een interessante post! Heel blij dat ik dit nu ook allemaal weet. Ik wist al wel dat heel wat van de christelijke tradities hun oorsprong hadden in veel oudere tradities maar dit wist ik nog niet. Bedankt om het hier even met ons te delen!
    Groetjes en een fijne kerst,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk om iets over de Yule traditie te lezen....
    Wat een mooie luiken heb je zeg!
    Fijne feestdagen,groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zo leer ik steeds wat bij......
    Sfeervolle beelden hier...gezellig.
    Fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. DANI, WAT EEN MOOIE SFEER HEB JIJ GEMAAKT EN WAT ZIJN JOUW FOTO'S SUPER SUPER MOOI.

    FIJNE DAGEN EN LIEVE GROET,
    MIRANDA

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om te lezen dat "onze" kersttradities toch al veel ouder zijn. Wat heb je ook prachtige foto's geplaatst.
    Ik wens je warme en gezellige dagen.
    Liefs, Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk om dit te weten! Nu weet ik ook waarom ze in Frankrijk met kerst als dessert een buche eten (boomstronk)!
    Dank je wel hiervoor.
    Heb je nog leuke winkeltips in Groningen stad voor me? Van stofjes tot andere leuke hebbedingen winkels :)
    Liefs Michaja

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een heerlijke mooie sfeer....fijne dagen lieverd....geniet ....liefs van mij...xxxxx.....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Such a lovely explanation.

    Keep warm, happy and safe throughout the season!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige foto's, en leuk om zoiets te weten.
    Soms is het best leuk om je eens te verdiepen in bepaalde tradities etc.

    Jantsje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben blij dat het licht weer terug komt. Sfeervolle foto's weer Dani!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Een heel leuk verhaal. En prachtige plaatjes natuurlijk weer. Geniet van de komende dagen. (en hoewel ik nu de sneeuw heel leuk vind, ben ik heel blij dat de dagen weer langer worden...)

    Groetjes,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat ontzettend leuk om te lezen over Yule, ik kende het niet, weer wat geleerd bedankt!
    En wat een mooie foto's heb je gemaakt, prachtig!

    Lieve groet en fijne dagen,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ShareThis